Uważna yoga w ramach kursów Mindfulness Based Stress Reduction
Uważna Joga w praktyce mindfulness
„Twoje ciało jest świątynią, prowadzi Cię ku przebudzeniu”.
W treningu mindfulness kolejnym etapem naszego osobistego kontaktu z ciałem, po dwutygodniowej pracy ze skanowaniem ciała jest wprowadzenie uważnego ruchu.
Istnieje wiele różnych metod, jak być we własnym ciele, wszystkie one sprzyjają rozwojowi, zmianom, zdrowieniu, zwłaszcza, gdy praktykujemy je z pełną świadomością i obecnością w ciele.
Jedną z najbardziej skutecznych metod pracy z ciałem i umysłem jest hatha joga, której korzenie sięgają 2500 tyś lat, która cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem na całym świecie, jej zastosowanie, bowiem jest bardzo skuteczne i wszechstronne.
Słowo yoga oznacza w sanskrycie „jarzmo”, ”jednoczenie”, „ scalenie” w jednej chwili tu i teraz, trzech poziomów naszego istnienia, ciała, oddechu i umysłu w jedność.
W swojej istocie joga odnosi się zarówno do praktyki, jak i do sposobu bycia i życia.
Joga jest systemem zdobywania wiedzy na drodze bezpośredniego doświadczenia i czucia.
Według definicji jogi, jest ona powstrzymaniem poruszeń świadomości.
Uważna joga, to trzecia główna technika formalnej medytacji, obok skanowania ciała i medytacji na siedząco, wprowadzona na kursie MBSR.
Składa się ona z łagodnych sekwencji, pozycji ciała (zwanych asanami), rozciągających i wzmacniających ciało, wykonywanych wolno, przy których podtrzymujemy uważność na ciele oraz na umyśle. Podczas wykonywania uważnej jogi uczymy nasz umysł zatrzymywać się w świadomej integracji z poszczególnymi częściami ciała, łącząc je, chwila po chwili z oddechem.
Uważna joga w ramach kursu MBSR jest kolejną sposobnością, na poznawanie i doświadczanie siebie, jako pełni, niezależnie od naszego stanu fizycznego i emocjonalnego.
Podczas kursu praktykujemy jogę, z takim samym nastawieniem oraz intencją, jakie towarzyszom nam podczas wykonywana body skanu oraz medytacji siedzącej.
Nasza osobista intencja buduje niewidzialne rusztowanie, które pozwala nadać strukturę i charakter wkładanym wysiłkom w wykonywane i zaproszenie uważnej jogi do codziennego życia, jako jego stałego elementu medytacji w ruchu.
Podczas uważnej jogi mniejsze znaczenie ma to, co robimy, niż jak i dla czego, w zależności od intencji ta sama postawa, sekwencja może nabrać całkowicie innego znaczenia i przynieść kompletnie inne skutki.
Bez intencji ćwiczenie postaw, technik oddechowych pozostanie pustymi gestami, ale kiedy ożywi je intencja, najprostszy ruch nabierze niezwykłej mocy. Nasza intencja zabarwia wszystkie nasze doświadczenia w uważnej jodze wszystkie pojawiające się i przepływające doświadczenia ciała, oddechu i umysłu.
Praktyka uważnej jogi wykonywana jest z troską o siebie, życzliwością, otwartością, umysłem początkującego, akceptacją, nie siląc się i nie zmuszając do niczego.
Uczymy się pełnej akceptacji swojego ciała, zgody na nie i postawy wdzięczności względem niego, w każdym wyłaniającym się momencie chwila po chwili.
Poznajemy granice naszego ciała, jak i również jego możliwości szanując je i doceniając.
Praktyka yogi jest okazją, na przełączenie się z trybu robienia, działania na tryb bycia, doświadczania.
Dzięki praktyce uczymy się jak nawiązać utracony kontakt z ciałem i jak odzyskać tryb istnienia w ruchu, jak do niego trafić i go odnaleźć.
Uważna joga w ramach kursu MBSR jest wspaniałym narzędziem, by odzyskać, czy zmobilizować naszą zdolność, skupiania uwagi na jednym ruchu na raz i rozbudzać świadomość naszego umysłu, często działającego na automatycznym pilocie.
Dzięki praktyce uważnej jogi odzyskujemy kontakt z własnym ciałem, zaczynamy w nim na nowo mieszkać.
Często żyjemy w oddaleniu od naszego ciała, odłączeni od uczuć, zmysłów, intuicyjnych przeczuć, kiedy wracamy do naszego ciała zyskujemy do niego dostęp stajemy się obywatelami naszej osobistej rezydencji. Wracając do własnego ciała, uczymy się czytać własne niepowtarzalne wnętrze. Każda osobna część ciała wyraża swoją własną świadomość, potrzeba tylko cierpliwości i zaangażowania, aby to w sobie odkryć.
Uważna joga, uczy nas czerpać z naszych wewnętrznych zasobów, spokoju i umiejętności odprężenia się w trakcie wykonywania asan.
W trakcje sesji jogi uczymy naszych uczestników kursu by byli tu gdzie są i odkrywali, poprzez łączność ciała, oddechu i umysłu gdzie to tu jest.
Pozycja ciała podczas praktyki jest bardzo ważna, ułożenie ciała ma, bowiem bezpośredni wpływ na stan umysłu i emocji.
Znajomość języka ciała i rozumienie tego, co ono mówi o naszym nastawieniu i uczuciach może ci pomóc zmienić owo nastawienie i uczucia, poprzez samą zmianę fizycznej pozycji.
Wszystkie pozycje w jodze są wspaniałym polem, do tego, aby praktykować uważność, względem pojawiających się myśli, uczuć, nastroi, przekonań i wizji siebie.
To również cudowny obszar rozwijania świadomości przepływu energii w ciele.
Ważnym aspektem ujawniającym się podczas uważnej jogi jest również, osobisty stosunek do tego, co dzieje się z ciałem i jakiego rodzaju myśli na jego temat pojawiają się w naszej głowie podczas praktyki.
Czy będziemy skłonni je uznać i uszanować ich obecność, stając się ich niezależnym obserwatorem.
Zauważenie, co ja właśnie w tym momencie myślę na temat swojego ciała, odczuwanego dyskomfortu, oceny własnego ciała, jego możliwości czy ograniczeń, jakiego rodzaju komentarze pojawiają się w naszej głowie, jakie myśli są przeważające, jest tu jednym z kluczowych aspektów uważnej praktyki.
Być może dostrzeżemy schematy i automatyzmy myślowe na własny temat i na temat tego jak postrzegamy i traktujemy własne ciało a tym samym siebie.
Czy krytykujemy swoje ciało, czy mu wydajemy rozkazy, czy poddajemy się wewnętrznej rywalizacji, złościmy się na nie, narzekamy, eksploatujemy, czy raczej je wspieramy, akceptujemy, obserwujemy, przebywamy w nim dla niego, łagodnie mobilizujemy, a może potrafimy zostawić wewnętrzne dialogi, wychodząc z głowy i wchodząc w stan czystego doświadczania ruchu i zatrzymania w bezruchu.
Praktykując uważną jogę nie chodzi o żadne szczególne umiejętności, chodzi o zauważenie ruchu ciała, dostrzeżenie jego wpływ na stan umysłu i bycie w procesie doświadczania. A jednocześnie dostrzeżenie wpływu stanu umysłu na czucie w ciele.
Mamy tu do zaoferowania delikatną praktykę nakierowaną na czucie, a wszystko po to, aby ruch stał się formą medytacji, uczył nas bycia tu i teraz, bycia obecnym, bez osądzania czegokolwiek.
Uważna joga ma nam jeszcze jeden aspekt do zaoferowania, dążenie do dobrostanu, spokoju w odczuciach płynących z ciała i umysłu bez względu na to jak nasze ciało czuje się obecnie.
Dzięki regularnej uważnej praktyce, zyskujemy stan bycia obserwatorem wrażeń i odczuć płynących w własnego ciała i myśli na temat jego odczuć, kondycji, wyobrażeń, dzięki temu patrzymy na nie z innej, często nieznanej nam dotychczas perspektywy.
Zaczynamy oddzielać fakty od własnych niemających w rzeczywistości potwierdzenia projekcji na jego temat, jakie powinno być, co powinno robić jak powinno wyglądać.
Podczas praktykowania uważnej jogi wyłania się wyraźnie aspekt cierpliwości, który jest wspierającym procesem podczas całego przebiegu kursu jak i naszego życia.
Kolejny aspekt to wdzięczność, uważna joga pozwala nam nawiązać utracony kontakt z własnym ciałem, uczy nas szacunku do niego i pełnego zrozumienia jego potrzeb, które bardzo często są ignorowane, uczy nas jak odzyskać nasze ciało a nie ciało z reklamy.
Kult zachodni skupia się na inwazyjnym aspekcie zewnętrznym ciała, forma, wygląd, obstrzykiwanie, odsysanie, natomiast kult wschodni w jodze skupia się na wdzięczności, szacunku i miłości, do daru, jakim zostaliśmy za życia obdarowani, naszym ciałem takim, jakie jest.
Jest to nowa koncepcja definiowania ciała, którą możemy odkryć dzięki uważnej jodze.
Odkrywamy, bowiem podczas uważnej praktyki szczerą odpowiedz, która jest wynikiem świadomego usłyszenia wewnętrznego dialogu ze sobą samym na pytanie jak traktujemy nasze ciało, czym jest dla nas i jaki jest nasz osobisty stosunek do niego.
Kolejnym ważnym aspektem uważnej jogi jest oddech i jego świadoma obserwacja, co czyni uważną yogę jedną z najpiękniejszych form medytacji w ruchu.
Jesteśmy w stanie wykonać tylko jeden oddech w jednym momencie, nie da się wziąć oddechu z przeszłości ani na przyszłość. W Oddychaniu istnieje tylko i wyłącznie chwila obecna.
Podczas uważnej jogi uczymy się nawiązywać uważny kontakt z oddechem podczas wykonywania określonych ruchów ciała.
Oddech jest dynamiczną kotwicą dla świadomości ciała, łączy nas w naturalny sposób z poszczególnymi jego partiami lub całością, integrując umysł z ciałem w chwili obecnej. Rozwijanie tej świadomości jest fundamentem programu uważności.
Oddech uczy nas, że nie zawsze musimy sprawować nad wszystkim kontrolę, łącząc nas z ciałem podczas uważnej jogi, zaczynamy dostrzegać, że nie zawsze możemy a wręcz jest to nie możliwe, aby kontrolować nasze ciało, możemy je obserwować dając mu w umyśle przyzwolenie i akceptacje na stany, które ciało przeżywa podczas wykonywania pozycji, co często pod wpływem presji społecznej czy osobistej sobie czynimy.
Podczas uważnej jogi odkrywamy, że myśli i uczucia są generowane zarówno przez umysł jak i ciało.
Ciało jest niezwykle wrażliwe na najmniejsze drgania naszych emocji, jego reakcja na każdą emocję jest natychmiastowa, dzięki uważnej jodze zaczynamy rozumieć ten związek, zaczynamy rozumieć nasze ciało jego mądrość. Uczymy się być obserwatorem reakcji ciała na dowolny bodziec, nie odbieramy ich, jako niewłaściwych, niepożądanych, zaczynamy mieć inny stosunek do odczuć cielesnych, nie chcemy ich zagłuszać, niwelować, pozwalamy im trwać, zmieniać się i w naturalny sposób przemijać, nie czynimy im presji, zarzutów.
Ciało często wykrywa nasze myśli i nastawienie, zanim jesteśmy sobie je w stanie uświadomić.
Ciało nie ogranicza się tylko do reagowania na to, co myśli sobie umysł, daje też mózgowi emocjonalną informację zwrotną, która może wzmocnić lęk, zmartwienie, niepokój, poczucie nieszczęścia.
Kiedy wzmocnimy nasz kontakt z ciałem poprzez regularną praktykę uważnej jogi, zrozumiemy, jakim nasze ciało jest dla nas sprzymierzeńcem, na ścieżce uważności. Działa ono, bowiem, jak wrażliwy radar emocjonalny, system wczesnego ostrzegania, który daje nam znać o poczuciu nieszczęścia, stresie, lęku, jeszcze zanim one na stałe się w nas rozgoszczą.
Kierując uwagę na ciało i oddech zyskujemy niezbędny, potrzeby czas, aby wpuścić przestrzeń pomiędzy bodziec i reakcje. Rozwija w nas umiejętność zatrzymania się pomiędzy pragnieniem a natychmiastową reakcją na nie. Pozwala nam wyjść spoza zakresu rutynowych, automatycznych czynności i nawykowych przyzwyczajeń.
Dzięki przełamaniu stałych nawykowych wzorców postepowania zaczynamy doświadczać stanu coraz większego wyzwolenia.
Uważna joga uczy nas pozostawania w naszym obecnym doświadczeniu, zamiast nawykowo od niego uciekać.
Uważna joga, ujawnia nam, że największą przeszkodą na drodze czystej percepcji doświadczania chwili obecnej jest nawyk uczestniczenia we wszystkim, co wypełnia nasz umysł, i utożsamianie się z tym.
Ułożenie, ciała ma ogromny wpływ na nasze myślenie, samopoczucie i zachowanie.
Umysł i ciało to jedność, dzięki uważnej jodze zaczynamy wyraźnie to dostrzegać i rozumieć tą relację, a zatem kiedy traktujemy je, jako oddzielne byty, podtrzymujemy głębokie poczucie dyslokacji w samym centrum naszego istnienia.
Joga jest wartością autoteliczną, praktyka jest celem samym w sobie nie ma żadnego innego celu, co czyni uważną yogę przeciwwagą do życia nastawionego na cel, na osiąganie, więcej mocniej, szybciej.
Joga rozprzestrzenia się na całe życie, które dzięki niej i innym formą medytacji daje nam kompetencje obserwacji świata wewnętrznego i zewnętrznego, z innej perspektywy.
Praktykowanie uważnej jogi otwiera ciało, które z kolei będąc w stanie otwartości, zwiększa nasza osobistą zdolność otwartości na innych ludzi.
Praktyka nawiązywania świadomego kontaktu z własnym ciałem, uświadomienie sobie blokad, bólu, zamknięcia, usztywnienia, pozwala nam uwolnić się od tego, lub zaakceptować to, a tym samym staje się pracą nad relacjami międzyludzkimi.
Ciało odzwierciedla naszą aktualną sytuację życiową, doświadczanie ciała jest ściśle związane z doświadczaniem życia. Dzięki praktyce widzimy i czujemy tą wzajemna nieodłączną relacje.
Dzięki uważnej jodze mamy szansę wejść w neutralny stan ciała i umysłu, stworzyć neutralną przestrzeń na odczuwanie tu i teraz.
Czas poświęcony na formalną praktykę jogi ma na celu zbudowanie i podtrzymanie świadomości wewnętrznego spokoju, który zawsze jest w naszym zasięgu, a który często gubimy pośród gwaru otaczającego nasz świata, przypominamy sobie, że każdy z nas ma wrodzoną umiejętność wyciszenia się i relaksowania oraz obserwacji.
Praktyka stwarza kontekst, w którym stopniowo przebudzamy się do siebie, takich, jakimi jesteśmy.
Zyskujemy przestrzeń, aby zagłębić się w swój osobisty proces doświadczania, uważny stan umysłu.
Podstawą naszej praktyki uważnej jogi, powinna być otwartość i bezwarunkowa akceptacja, postawa nieosądzająca, cierpliwość, umysł początkującego, ufność, niedążenie, puszczenie, a więc wszystkie najważniejsze filary uważności.
Uważna joga pokaże nam, czy będziemy w stanie wejść w pozycje obserwatora, czującego, doświadczającego ruchu i jego oddziaływanie na nas, bez potrzeby etykietowania, oceniania, bez podejmowania kontroli.
Dzięki regularnej praktyce uważnej jogi powoli zaczynamy rozumieć ciało i umysł i pozwalamy im działać na naszą korzyść, a nie przeciwko nam.
Dzięki uważnej jodze zaczynamy porządkować swoje wnętrze, zaczynamy definiować swoje wartości i ustawiać na nowo swoje priorytety, na szczycie listy spraw do załatwienia mamy szanse umieścić punkt po tytułem dbanie o spokój umysłu i o własne ciało.
Nadrzędnym celem formalnej praktyki uważnej jogi jest to, by wyostrzoną uważność, której uczymy się na macie, zastosować we wszystkich aspektach życia codziennego w taki sposób, aby nasza świadomość siebie i naszych reakcji w ciele i umyśle przeniknęła nasze relacje międzyludzkie, naszą pracę i zabawę.
Jeśli formalna praktyka nie znajduje odzwierciedlenia w życiu codziennym oznacza to, że zawodzi.
Stan umysłu zwany jogą jest właśnie tu i teraz nigdzie indziej.
W naszej praktyce uważnej jogi powstaje zawsze tragiczna luka, jeśli najwięcej wysiłku wkładamy w to, aby stać się idealną pozycją jogi a nieczującym i świadomym człowiekiem.